Skip to content

Vanliga frågor

Hemsida

  • Hur loggar jag in på min hemsida?

    För att logga in på din hemsida skriver du in /wp-admin efter din domän. Till exempel: minhemsida.se/wp-admin

  • Jag har glömt mitt lösenord/användarnamn till hemsidan.

    För att återställa ditt lösenord går du till inloggningssidan på din domän, till exempel: minhemsida.se/wp-admin. Klicka sedan på ”Glömt lösenord” och fyll i ditt användarnamn eller e-postadress. Har du glömt ditt användarnamn eller vet inte vilken e-postadress som du har till hemsidan så behöver du kontakta oss på support@internet.se så skickar vi ut detta till dig.

  • Hur redigerar jag min hemsida?

    Här hittar du våra guider hur du gör enklare redigeringar på din hemsida: https://www.internet.se/guider/instruktionsvideos/

    Observera att hemsidor har olika ”teman” som det kallas i WordPress. För att se vilket tema din hemsida har kollar du i adminpanelen under ”Utseende”. Om vi har hjälpt dig att bygga hemsidan har du troligtvis temat Themify. På instruktionssidan finns guider för olika teman så se till att du hittar rätt video för just dig. Många temans redigering liknar varandra så även om du inte har ett tema som finns bland våra guider så kan du även få hjälp genom att titta på dem för att få en idé om hur just ditt tema ändras. Eftersom WordPress är öppet för alla att bygga egna teman i kan vi inte erbjuda guidning i alla olika teman som finns då det finns tusentals olika. Men Themify är det som vi använder till de flesta hemsidor.

  • Varför syns inte min hemsida på Google?

    Sökmotoroptimering, förkortat SEO, som det kallas gör att din hemsida syns på Google. När vi bygger din hemsida gör vi grundläggande teknisk optimering som hjälper till i synligheten. SEO är ett långsiktigt arbete som kräver mycket tid och åtgärder för att synas högt upp på Google. En nypublicerad hemsida utan mycket textinnehåll kan ta flera månader för Google att hitta, så det är inget som vi kan bestämma över utan bara hjälpa till på traven med vår optimering vi gör vid bygget.

  • Hur får jag min hemsida att synas bättre på Google?

    Google gillar mycket relevant textinnehåll, så att de har något att läsa av hemsidan utifrån. Om du vill synas på t.ex. ”frisör göteborg” så bör din hemsida innehålla texter där detta sökordet finns inbakat i texten. Google vill ha ”mänskligt” skriven text så att bara rada upp massa sökord i en lång rad kan istället ge omvänd effekt att google ”straffar” dig för att du fuskar dig till SEO.

    Om du har olika tjänster du erbjuder så kan du t.ex. ha en undersida per tjänst där det står relevant information om just den tjänsten. De högsta placeringarna i Googles sökresultat har hård konkurrens och för att synas i toppen krävs det ett långsiktigt arbete med SEO som måste underhållas på flera olika plan.

    Vi har tyvärr inga renodlade SEO-tjänster att erbjuda kring detta utan rekommenderar att du vänder dig till en renodlad SEO-byrå. Men det bästa du kan göra själv är att skriva mycket relevant text till din hemsida så Google har mycket text att läsa av och finna relevant för personerna som söker efter era typer av tjänster. På https://www.internet.se/synas har vi listat några konreta tips för synlighet.

  • Vad är skillnaden mellan Multisite (IWP) och en full Wordpress?

    En multisite i WordPress har flera olika webbplatser på en och samma WordPress-installation. Detta passar dig som har en hemsida utan specialfunktioner. Vi sköter alla uppdateringar för både teman och tillägg på din hemsida så att du inte behöver tänka på det. En full WordPress har endast en hemsida på sin WordPress-installation. Detta passar dig som har en sida med specialfunktioner eller en e-handel. Om du är osäker på vilken typ av WordPress du behöver så kan du alltid kontakta oss för att gå igenom vilka funktioner du önskar så lägger vi upp det bästa för dig.

  • Varför välja WordPress istället för ex. WIX eller Squarespace?

    WordPress är idag världens mest använda hemsideverktyg. Det är gratis för alla som har tillgång till en domän och hosting. Det är väldigt användarvänligt och inga kunskaper om kod eller design krävs för att publicera en hemsida med WordPress.

    Fördelen med WordPress är att det finns alltid ett tema eller en funktion att få tillgång till om det önskas. Där både WIX och Squarspace har viss begränsade antal funktioner.

    Det många gillar med WIX eller Squarespace är designen, men det går att göra minst lika fina hemsidor med ett tema i WordPress. Kontakta oss om du vill veta mer, då vi gärna hjälper dig med en specialdesignad hemsida.

  • Varför kan jag inte installera nya teman och plugins?

    Detta beror på att din hemsida ligger på vår Multisite IWP WordPress. I denna lösning har vi valt ut ett antal teman och plugins som täcker grundläggande behov för en standard hemsida, som vi även håller helt uppdaterad åt dig vad det gäller teman och plugins. Om du vill bygga vidare själv eller måste ha några funktioner som inte finns på vår Multisite IWP så kontakta oss så kan vi skapa en full WordPress istället.

  • Min wordpress-sida är helt vit/ger ett meddelande om kritiskt fel efter uppdatering?

    Det här felet beror oftast på att något plugin inte uppdaterats korrekt. WordPress har ett par inbyggda verktyg som stöttar dig genom en felsökning, men det krävs ofta att man via FTP eller Databas avaktiverar alla plugin på sidan.

    När du har isolerat pluginet som ställer till med problem kan du därefter använda din hemsida utan det. Om pluginet var kritiskt för hemsidan, och det inte finns några andra plugin som uppfyller samma funktion har de flesta större plugin-byggare egna hemsidor där man kan hitta äldre/nyare versioner av deras program, som du därefter kan lägga in manuellt.

  • Kan jag använda min domän hos er till en extern hemsida?

    En hemsida kräver egentligen tre tjänster: en domän som är det registrerade namnet på hemsidan, en namnserver/DNS och slutligen en tjänstserver. De allra flesta webbhotellen inkluderar DNS när man har en annan tjänst hos dem. Har du en domän och t.ex. mejl-tjänst hos oss så tillhandahåller vi en kostnadsfri DNS, och kan peka till en annan server för att du ska kunna ha din hemsida där, om du bara låter oss veta vilka uppgifter vi ska lägga in (Leverantören av din tjänstserver har informationen som behövs för att göra kopplingen)

    Om du enbart har domän hos oss behöver vi även sätta upp ett DNS-avtal för att kunna peka domänen någonstans, du kan läsa mer om det [här (Nu antar jag återigen att sälj kommer nämna DNS i sin FAQ)]

E-post

  • Hur lägger jag till min mejl i en e-postklient?

    Beroende på vart du vill lägga till den kan det se lite annorlunda ut. Men oavsett vart du vill lägga till den använder du samma uppgifter, beroende på vilken server du ansluter mot. Besök vår mailguide för steg-för-steg guider. 

    Våra egna servrar

    Server för inkommande mail: mail1.tba.net/mail2.tba.net/mail4.tba.net (Du kan logga in på webbmejlen för att kontrollera servern)
    Säkerhetstyp: SSL
    Port: 993

    Server för pop3: mail1.tba.net/mail2.tba.net/mail4.tba.net (Du kan logga in på webbmejlen för att kontrollera servern)
    Säkerhetstyp: SSL
    Port: 995

    Server för utgående mail: mail1.tba.net/mail2.tba.net/mail4.tba.net (Du kan logga in på webbmejlen för att kontrollera servern)
    Säkerhetstyp: SSL
    Port: 465

    För tidigare Vikab-kunder

    Server för inkommande mail: imap1.vikab.com
    Säkerhetstyp: SSL
    Port: 993

    Server för pop3: pop1.vikab.com
    Säkerhetstyp: SSL
    Port: 995

    Server för utgående mail: smtp1.vikab.com
    Säkerhetstyp: SSL
    Port: 465

  • Hur byter eller återställer jag mitt lösenord?

    Om du är inloggad på webbmejlen kan du byta ditt lösenord genom att gå till inställningarna uppe till höger (Kugghjulsikonen) och välja ”Säkerhet”.

    Där har du möjlighet att skriva in ett nytt lösenord, glöm bara inte att trycka på ”Spara” sen! Många webbläsare föreslår idag starka lösenord när de känner av ett lösenordsfält, men vill du ange ett själv tänk gärna på att välja ett du inte använder någon annanstans, och undvik person- eller saknamn.

    Om du glömt bort ditt lösenord och inte kommer åt webbmejlen kan du med fördel kontakta oss antingen via vårt formulär [Länk], där vi kan skicka ut ett nytt lösenord till tidigare önskad kontaktmejl eller ringa upp dig på tidigare angett kontaktnummer för att verifiera återställningen, eller ringa oss direkt på 031-26 30 00 och välj ”Support” i växeln.

  • Varför säger min klient att den inte kan ansluta till servern / Varför kan jag inte logga in på webbmejlen?

    Ett vanligt fel när man lagt in ett nytt konto på en klient med fel uppgifter, eller har en enhet som tidigare använt ett gammalt lösenord, är att den fortsätter skicka anrop med det gamla lösenordet. Om den står och gör det en längre tid (För vissa enheter kan det gå väldigt fort, då de skickar tiotals med anslutningsförsök per sekund!) så går serverns skyddsmekanism in, och spärrar ditt IP-nummer tillfälligt. Beroende på hur många anslutningsförsök som gjorts kan spärren vara några timmar, upp till ett dygn.

    Efterssom det är bundet till IP-numret kan du kontrollera det genom att t.ex. byta till en mobil (Som inte har mejladressen inlagd i någon app) som går på mobilnät och inte wifi (Eller bara ett annat nät från datorn), och testar att ansluta till webbmejlen på. Om du kommer in har din andra enhet/router blivit IP-blockad!

    Det är snabbt åtgärdat, kontrollera bara ditt IP-nummer på en enhet som upplever problemet (Du kan se den här[internet.se/support]) och fyll i vårt kontaktformulär [länk] eller ring oss direkt på 031-26 30 00 och välj ”Support” i växeln.

  • Varför står det att mitt konto är låst?

    Ditt konto kan låsas av två olika anledningar. Om du har en obetald faktura låser vi dina konton efter [(tid?)], vi kan också låsa ditt konto om det skickat ut stora volymer mejl plötsligt, eller anslutit till en stor mängd IP-nummer på väldigt kort tid, båda tecken på att ett konto blivit hackat.
    Om du vet att du missat en faktura, just gjort ett stort utskick, eller är på resande fot och därför ansluter till många nätverk i utlandet, ring oss på 031-26 30 00 så kan vi lösa det.

    Om inget av det här känns igen ber vi dig att göra en virussökning av din enhet, innan vi byter lösenord på kontot, skickar ut det till dig, och låser upp kontot; för din egen och vår säkerhet.

    Om du vet med dig att du återkommande kommer göra större utskick, fråga oss gärna om mejl-listor!

  • Varför kan jag ta emot, men inte skicka mejl?

    Det här felet är vanligare i klienter, och innebär oftast att den inte autentiserar dina utgående mejl till servern, eller att du har fel mejlserver inlagd.
    Börja med att kontrollera dina serverinställningar enligt vår [mejlguide], säkerställ också att du har autentisering för utgående mejl ibockat/fyllt i användarnamn (din e-postadress) och lösenord (samma som till webbmejlen).

    På Apple-enheter (Mac, Iphone) är ett vanligt fel att man missat fylla i Användarnamn och Lösenord. Detta är inte frivilligt, även om en e-post klient säger det.

    Om du upplever det här problemet i webbmejlen ring oss på 031-26 30 00, så vi kan felsöka direkt.

  • Varför markeras min mejl som spam hos mottagaren?

    Vi befinner oss i en större spamvåg än någonsin, och trenden visar inga tecken på att avta, tvärtom. Som ett led i det har alla e-postleverantörer stramat åt sina filter på olika sätt.

    Det vi kan göra är att säkra din mejl med SPF-record, ett ”kvitto” på avsändarservern, så att mottagaren kan gå tillbaka till din DNS och verifiera att det faktiskt är en betrodd server som skickat mejlet, och inte någon som ”spoofar” dig.

    Resten är upp till dig, det finns ett par ”god sed”-regler som vi rekommenderar att man följer, kortfattat:

    • Skriv alltid ett ämne i dina mejl.
    • Skriv in text i ditt meddelande, även om du bara vill bifoga en fil eller skicka en bild.
    • Undvik för många versaler.
    • Undvik ”spam-aktiga” ord som varianter på money, dear, free, cash, offer, winner, eller liknande ord.
    • Skicka inte .exe-filer, om du av någon anledning behöver skicka en fil, zippa den gärna först.
    • Kopiera inte in för många mottagaradresser i mejlet.
  • Jag har fått studs på ett mejl, varför?

    Det kan bero på många saker, oftast finns det med en felkod i meddelandet som beskriver vad som gått snett hos mottagaren. Kontrollera stavning på mottagaradressen, det vanligaste felet är att det bara kommit med ett namn och inte en riktig mejladress, det kan också vara så att mottagarens mejlkorg är full, eller något tillfälligt fel hos mottagarservern.

    Om du är osäker på vad ett felmeddelande betyder kan du alltid vidarebefordra det till oss på support@internet.se, så återkommer vi med exakt vad som hänt.

  • Jag har fått studs på ett mejl jag inte skickat?

    Om du får ett meddelande där du inte känner igen mottagaradressen eller ämnesraden är oddsen stora att du blivit utsatt får så kallad ”spoofing”, vilket innebär att någon skickat ut mejl med en falsk mejladress, för att få meddelandena att framstå som mer legitima, när de fastnar i spamfilter eller studsar av andra anledningar följer mottagarservern sen bara uppgifterna för din domän, och skickar ”tillbaka” den till oss. Det är i princip omöjligt att stoppa vid källan, efterssom det är en extern aktör som agerar utan att egentligen ha åtkomst till något på din server, men vi kan hindra meddelandena från att studsa tillbaka, och hjälpa till att säkra mottagarna, genom att se till så att din domän har ett SPF-record.

    Om det här skulle hända dig, fyll i vårt [kontaktformulär], mejla in till oss på support@internet.se, eller ring oss på 031-26 30 00, så löser vi det.

  • Jag har fått ett meddelande om att min mejlbox är full?

    I de flesta av våra mejlavtal finns en begränsning på lagringsutrymme.
    Har du ett avtal med satt utrymmesbegränsning där du vet att du kan höja mer eller är osäker på hur mycket utrymme du har kan du kontakta oss via mejl, [kontaktformulär] eller 031-26 30 00 för att se över din nuvarande fördelning.
    Om du har använt allt tillgängligt utrymme men behöver lägga till mer kan du med fördel meddela din kontaktperson hos oss, om du inte har en tilldelad kontaktperson, skicka iväg ett mejl till info@internet.se, eller ring oss på 031-26 30 00.

    Om du har ett obegränsat mejlavtal kan du ändå nå upp till högt satta gränser – vi har dessa spärrar för både er och vår säkerhet – men det är alltid bara att kontakta oss på supporten, via support@internet.se, [kontaktformulär] eller 031-26 30 00, så lyfter vi det ytterligare.

  • Hur ser jag till att min domän har SPF/DKIM?

    Vi aktiverar SPF och DKIM efter förfrågan, skicka bara ett mejl till oss på support@internet.se, använd vårt [kontaktformulär] eller ring oss på 031-26 30 00, så kan vi hjälpa dig direkt.

    Det är idag också vanligt att flera andra system fungerar som e-postklienter, såsom ekonomisystem, affärssystem, kassasystem, m.m., om du använder ett sådant system och har en SPF-säkrad domän behöver det läggas till i SPF-recordet för att mejlen ska fungera. De som hanterar programmet du vill använda har oftast exakt vad som behöver läggas in för att vara kompatibelt med ditt SPF-record.

  • Hur känner jag igen ett spammejl?

    Spam-mejl kan vara alltifrån löjeväckande till extremt sofistikerade, men det finns ett par knep som kan göra det lättare att identifiera.

    1. Börja alltid med att fråga dig själv varför det här har landat i din postbox. Om ett mejl utger sig från att vara t.ex. Facebook eller Linkedin, men eventuella konton är kopplade till andra adresser kan du alltid slänga det. Väldigt få företag skulle skicka ett seriöst mejl till annat än en registrerad kontaktadress, om inte du efterfrågat kontakten specifikt.
    2. Innehåller mejlet felstavningar, syftningsfel eller klumpigt översatta generiska fraser? Då är det troligtvis Spam. Mycket spam är robotöversatt från andra språk, för att nå så många som möjligt, om något inte känns rätt när du läser det är det troligtvis inte det.
    3. Stämmer avsändaradressen? Idag så visar nästan alla mejlprogram och mejlklienter ett namn för avsändaren, du kanske får från ”Karl Andersson” istället för ”kalle@andersson.se”, men informationen går nästan alltid att fälla ut och se, genom att antingen klicka på namnet i en telefon för att se ”visitkortet” eller i paranteser efter namnet på en desktop-klient. Om mejlet att du betalt en faktura till Tele2 två gånger, och återbetalning bara är ett knapptryck bort, kommer från ”Tele2 Ekonomitjänst ” så är det bara att markera som spam, eftersom den faktiska e-postadressen inte har med Tele2 att göra.

     Och om du är osäker, om ett mejl ser tillräckligt legitimt ut för att ändå kunna stämma, men den hänvisar dig till att trycka på en knapp istället för att gå till en hemsida eller av någon annan anledning ringer en varningsklocka: du kan alltid vidarebefordra det till support@internet.se för att vi ska göra en bedömning. Sätt gärna ett [spam?] i rubriken, så kikar vi på det och återkopplar så fort som möjligt med all information vi kan hitta om det.

Webbhosting

  • Hur flyttar jag min hemsida till er?

    Det finns flera olika sätt att bygga en hemsida online, och vissa av dem är låsta till olika leverantörer på olika sätt.

    Tumregeln är: Har du ett FTP-konto (File Transfer Protocol) och tillgång till databasen för sidan kommer den gå att flytta, och då är det allt vi behöver.
    Om det är en wordpress-sida där man kan installera tillägg kan vi också troligtvis använda ett migrations-plugin för att flytta siten snabbt, vilket vi gärna hjälper till med.

    Är du osäker på hur din sida är byggd kan vi oftast sätta upp en kostnadsfri konsultation, där vi med tillgång till en adminpanel kan avgöra om/hur sidan skulle kunna flyttas.

    Om sidan är låst till ett leverantörsspecifikt program med material som är låst till en viss leverantör, såsom Wix, så skulle en sida behöva byggas om från grunden i t.ex. WordPress, vilket skulle innebära arbete som vi skulle fakturera för. Om vi bedömmer att sånt extra arbete skulle krävas kommer det alltid vara något du kan prata om med din personliga kundkontakt hos oss, innan något görs.

  • Hur administrerar jag min DNS?

    Vi har idag ingen extern adminpanel, utan hanterar alla DNS-ändringar som inkommer själva på supporten. Kommer en förfrågan in från tidigare önskad kontakt-adress eller kontaktnummer så gör vi det på en gång, skulle det komma ett önskemål om ändring från en icke-verifierad källa så kommer vi alltid att försöka nå ut till dig på tidigare angivna uppgifter för att kontrollera det.

    Om du inte längre har tillgång till tidigare kontaktuppgifter kan du alltid uppdatera dem för att underlätta framtida kontakter genom att i egenskap av firmatecknare fylla i [blankett för komplettering/uppdatering av kontaktperson]

  • Hur kommer jag åt FTP- eller Databas-uppgifter?

    Om du inte ligger på en av våra multisiter, utan har en egenbyggd hemsida på våra servrar kan du alltid få ut dina FTP- och databas-uppgifter, skicka bara ett mejl till oss på support@internet.se, eller fyll i vårt [kontaktformulär] så tar vi fram uppgifterna, och skickar till dig i PDF-format.