Är du nyfiken på vad som krävs för att synas högt upp i sökresultaten? I denna artikel listar vi 7 smarta SEO-tips för dig som är ny inom sökmotoroptimering.
Sökmotoroptimering (SEO) är en långsiktig strategi för att öka både kvalité och kvantitet av webbplatstrafiken till din hemsida genom icke-betalda (organiska) sökmotorresultat. Med andra ord en strategi för att hamna så högt upp som möjligt i sökresultaten hos till exempel Google, Yahoo och Bing. För att förbättra dina långsiktiga chanser att lyckas med SEO har vi gjort en lista med 7 enkla tips som hjälper dig på traven.
1. Installera Yoast SEO-plugin
En stor fördel med WordPress är det stora utbudet av plugins även kallat tillägg på svenska. Med hjälp av plugins kan du lägga till och ta bort funktioner på din hemsida utan att du själv behöver besitta några större kunskaper inom kodning och programmering.
Med över fem miljoner användare är Yoast ett av WordPress mest populära plugins. Yoast hjälper dig med ett par grundläggande delar inom SEO och är dessutom helt gratis (premiumtjänster och support kräver dock abonnemang).
Yoast hjälper dig med allt från enkla SEO-funktioner till lite mer avancerade optimeringar. Framförallt blir det lättare att skriva titlar och metabeskrivningar med Yoast, men du får också hjälp med webbplatskartor och tekniska aspekter.
2. Skriv unika titlar och metabeskrivningar
Varje hemsida är uppbyggd av ett antal sidor som alla bör ha en egen metatitel och metabeskrivning. Metatiteln syns högst upp i fliken på din webbläsare men kanske ännu viktigare fungerar också som rubrik i sökmotorernas resultatfält. Metabeskrivningen är texten som följer strax under rubriken på resultatfältet och ger en snabb indikation på vad sidan innehåller. Skriver du ingen metatitel eller beskrivning kommer sökmotorerna själva välja vad som ska synas, något som fungerar bra i vissa fall men mindre bra i andra. Här rekommenderar vi att du installerar Yoast för att enkelt kunna lägga till titlar och beskrivningar på hemsidans olika sidor och inlägg.
En bra titel och beskrivning kan vara avgörande för din CTR (click through rate), vilket är andelen som ser och sedan klickar på din hemsida i sökresultat. Det är viktigt att du skapar en titel som fångar intresse och speglar sidans syfte. På samma sätt ska metabeskrivningen likt namnet antyder beskriva de viktigaste delarna ur sidans innehåll.
Video (Bonustips): Hur du skriver den perfekta metatiteln (engelska)
3. Analysera konkurrenternas hemsidor
Att synas högt på de olika sökmotorerna är lite av en tävling. Statistik visar att endast 10-20 procent klickar förbi den första sidans sökresultat i Google. Det som är bra med denna ständigt pågående kamp om första sidan är att den är helt transparent – vem som helst kan göra en sökning på ett specifikt ord eller mening och se vem som ligger i topp.
Därför är det smart att analysera vad konkurrenter som rankar bättre gör på sina sidor. Finns det kanske mer ord som beskriver och hjälper sökmotorerna att förstå innehållet på deras hemsidor? Inkluderar de bilder eller filmer som ger extra värde? Har sidorna SSL-certifikat? Här finns mängder av bra insikter som du kan hämta, analysera, justera och tillämpa på din egen hemsida.
Glöm inte att allt du lägger upp på din hemsida bör vara helt unikt, använd därför aldrig texter eller bilder du har kopierat från andra sidor.
4. Gör hemsidan säkrare med SSL-certifikat
Ett SSL-certifikat gör din webbsida säkrare vilket är något som både besökare och sökmotorer gillar. Med ett SSL-certifikat krypteras all data som skickas mellan din hemsida och besökarens. Det gör också att HTTP blir HTTPS vilket är något som många webbläsare premierar med ett grönt litet hänglås bredvid din hemsidas webbadress. För att lära dig mer om hur SSL-certifikat fungerar så har vi skrivit en egen artikel på området som heter 3 anledningar till att genast installera SSL-certifikat [HTTPS] på din hemsida.
5. Snabbare hemsida med optimerade bilder
Långa laddningstider skapar missnöjda och mindre köpvilliga besökare. En studie av Aberdeen Group research visar att för varje sekund extra hemsida tar att ladda så ökar missnöjet i snitt med 16 procent samt minskar konverteringsraden med 7 procent.
En vanlig anledning till långa laddningstider är optimerade bilder. Bildfiler som är för stora kan ta flera sekunder att ladda. Men det finns flera enkla lösningar, antingen via bildoptimeringstillägg i WordPress eller manuellt komprimera bildfilerna på hemsidan via olika gratis onlinetjänster som TinyPNG.
6. Ta hjälp av omdömen och recensioner
Sökmotorer använder sig av flera hundra olika faktorer när de bestämmer vad som ska synas högst upp i sökresultaten. Giganten inom sökmotorer är som ni kanske känner till Google. Denna sökmotor använder sig bland annat av en algoritm som Google kallar ”E-A-T”, och står för expertise, authoritativeness och trustworthiness. Algoritmen försöker ta reda på hur pålitlig din hemsida och dess innehåll kan tänkas vara.
Ett tips för att uppfattas som mer pålitliga i Googles ögon är ta hjälp av omdömen och recensioner. Se till att era kunder lämnar ett kort omdöme eller betyg på till exempel Trustpilot eller Reco som är två populära omdömessidor. Recensioner via Google My Business spelar en stor roll men det är också bra att synas på mer branschspecifika omdömessidor, ett exempel är denna recension av Internet.se.
7. Registrera företaget på Google My Business (GMB)
Google My Business (förkortat GMB) gör att du får bättre koll på ditt varumärke, ökar i många fall din synlighet på webben och är dessutom gratis att använda. Framförallt är Google My Business ett bra sätt att öka exponeringen för alla som söker på ditt företag. En informationsruta med logo, öppettider och recensioner gör ditt företag mer pålitligt och kan öka antalet besökare.
Vill du veta mer om närvaro på webben för ditt företag?
Hör av dig till oss på Internet.se. Ring 031 – 26 30 00 eller mejla oss på salj@internet.se, så berättar vi mer.
Läs mer om våra tjänster här.