Skip to content

5 Tips: Så väljer du bilder [till din hemsida ] som skapar fler kunder

Bilderna du använder på din webbplats kommer antingen att hjälpa till att skapa fler kunder – eller stjälpa.

Valet av bilder är med andra ord något du ska lägga lite extra resurser på. Här får du 5 tips av vår grafiska designer Erika.

1. Använd mera människor

Människor älskar att titta på andra människor, umgås med andra människor, kommunicera med andra människor.

En tumregel är att om du kan gestalta dina tjänster eller produkter med bra bilder på människor – go for it!

Exempel på hur ”Använd mer människor” skapar fler konverteringar:
För ett tag sen annonserade vi efter nya medarbetare på Facebook. I annonsen använde vi två bilder. Dels en miljöbild från vårt kontor, dels en bild på några av våra medarbetare. Texten i annonserna var däremot exakt desamma.

Annonsbild 1:

Annonsbild 2:

Utfallet blev att annonsen med bilden på våra medarbetare skapade flera 100% fler ansökningar än annonsen med miljöbilden.

2. Använd mera känslor

Människor fattar beslut med sina känslor och följer senare upp med logik och förnuft. Detta gäller inte minst när vi tar beslut på nätet.

Var därför uppmärksam på de känslor dina bilder framkallar. En generell regel är att vara väldigt restriktiv med bilder som framkallar mörka, negativa känslor.

Även om din produkt eller tjänst handlar om att lösa ett svårt problem, så är det bättre att visa bilder som gestaltar människor ”efter” problemet är löst, än själva problemet.

Annars är risken att dina tjänster kommer förknippas med problemet – i alla fall på ett känslomässigt plan.

Och som vi gjorde klart tidigare: människor tar främst beslut med sina känslor. Medvetet eller undermedvetet.

Givetvis finns det inga regler utan undantag. Poängen är att du vill använda bilder vars känslomässiga innehåll stödjer ditt budskap och som visar upp syftet med dina produkter eller tjänster.

3. Tänk inte bara på dig själv

I jakten på den perfekta bilden är det lätt att spontanvälja något du gillar.

Men det kan leda dig fel.

Istället ska du alltid ha dina kunder och besökare i åtanke. Och därmed kunna strunta i dina egna preferenser om det behövs.

Fråga dig själv:

  • Kommer bilden hjälpa mina kunder att förstå innehållet?
  • Kommer bilden att få fram mitt budskap (eller vara en distraktion)?
  • Bidrar bilden med något värde för min hemsida (eller tycker jag bara att den är ”snygg”)?

4. Välj bilder som tar dig närmare målet

Som företagare vill du använda bilder som tar dig närmare dina målsättningar. Sälja mer, få in fler förfrågningar, anmäla sig till ditt nyhetsbrev – webbsidor kan ha olika mål och delmål.

Exempelvis: om ditt mål är att öka försäljningen av en viss produkt, så är det en god idé att välja bilder på glada kunder.

Om du dessutom kan komplettera bilderna med positiva omdömen och krispig copy – ja, då har du kommit en bra bit på vägen mot din målsättning.

5. Dålig kvalitet = dålig webbsida

Oskarpa, usla bilder som tvingar dina besökare att kisa eller trycka ansikten närmare skärmen, kommer döda dina chanser att få in nya kunder via hemsidan.

Det spelar liksom ingen roll hur duktig du är som företagare ”egentligen”. Om dina bilder inte visar upp ditt företag på ett bra sätt, så kan kunderna omöjligt veta hur bra du är ”egentligen”.

Det känns kanske orättvist, men det är ändå ett faktum du behöver förhålla dig till.

Med andra ord: snåla inte på resurserna när det gäller bilder till din hemsida.

Att investera ett par tusen på att ta proffsiga, snygga bilder kan vara den bästa investering du någonsin gjort.

3 Fakta om varför du ska bry dig om bilderna på din webbplats

1. Bilder är extremt viktiga för hur vi uppfattar ett budskap. Enligt forskning från MIT är cirka 90% av all information som överförs till hjärnan bildmässig/visuell.
2. Innehåll på webben som inkluderar bilder får 94% fler besökare än innehåll utan bilder.
3. 67% av kunder anger att bildkvaliteten är ”mycket viktig” när du väljer en produkt eller tjänst på nätet | Källa